Wanneer jij een product op de markt brengt dat zich richt op een specifieke doelgroep, is het natuurlijk wel zo fijn om ook die specifieke mensen te bereiken. Als de tegenovergestelde groep mensen jouw advertenties zien, zullen ze daar waarschijnlijk weinig mee doen. Op die manier verspil je dan eigenlijk je potentieel en het geld dat je erin gestoken hebt. Dit is waarom er bij contextual targeting gekeken wordt naar het juiste publiek voor de marketingvorm die je gebruikt. Zo zal er bij een nieuw kledingmerk vooral geadverteerd worden bij bijvoorbeeld websites of blogs die hier iets mee te maken hebben, en niet op een website voor gamers. Contextual targeting, hoe dan?Okay, je weet dat je de juiste mensen wilt bereiken met je advertenties, maar hoe doe je dat dan eigenlijk? De ruimtes voor advertenties die websites beschikbaar hebben, worden aangeboden op een soort veiling waaraan je kan meedoen. Hier kan je dan zoeken op bijvoorbeeld de taal en zoekwoorden, zodat je er zeker van kan gaan zijn dat het bij je product of dienst past. Het is ook mogelijk om via Google te adverteren, dit geeft dat ook de advertenties weer op websites zoals YouTube, of bedrijven die gebruik maken van Google AdSense. Je hoeft dan niet specifiek zelf op zoek naar de website waarop je wilt gaan adverteren. Weten hoe je advertenties het doenZodra er een bepaald budget ingezet wordt voor marketingdoeleinden, is het natuurlijk wel zo prettig om te weten of de campagnes ook echt werken. Daarom zijn er een paar indicatoren die je kan bekijken om dit af te lezen, waarbij eentje genaamd de ROAS. Dit staat voor ‘Return On Ads Spend’, en is eigenlijk een term die uitdrukt hoeveel omzet je haalt uit elke euro die je in advertenties investeert. Je kan deze roas berekenen door de opbrengst te delen door het bedrag dat je aan advertenties hebt uitgegeven. Wanneer je het roas percentage wilt hebben, dan bereken je dat door de opbrengst te delen door de advertentie uitgaven, en vervolgens doe je dat bedrag maal 100. Het voordeel van ROASAls jij een ROAS strategie wilt toepassen in jouw marketingcampagne, kan het slim zijn om te kijken naar de voor en nadelen ervan. Enkele voordelen die je kan overwegen is het feit dat het op een korte termijn een goede methode is voor een optimale omzet en elke euro die je hierin steekt, wordt ook gebruikt om de hoogst mogelijke opbrengst te creëren. |
