Waarom heb je slaap nodig?

Als je je ooit mistig hebt gevoeld na een slechte nachtrust, zal het je niet verbazen dat de slaap de hersenfunctie aanzienlijk beïnvloedt. Ten eerste is een gezonde hoeveelheid slaap van vitaal belang voor de “hersenplasticiteit”, of het vermogen van de hersenen om zich aan te passen aan de input. Als we te weinig slapen, kunnen we niet meer verwerken wat we overdag hebben geleerd en hebben we meer moeite om het in de toekomst te onthouden. Onderzoekers geloven ook dat slaap de verwijdering van afvalproducten uit hersencellen kan bevorderen – iets wat minder efficiënt lijkt te gebeuren als de hersenen wakker zijn.

Slaap is ook van vitaal belang voor de rest van het lichaam. Als mensen niet genoeg slaap krijgen, nemen hun gezondheidsrisico’s toe. Symptomen van depressie, aanvallen, hoge bloeddruk en migraine verergeren. De immuniteit wordt aangetast, waardoor de kans op ziekten en infecties toeneemt. De slaap speelt ook een rol in de stofwisseling: Zelfs een nacht van gemiste slapen

Slaap is goed voor een kwart tot een derde van de levensduur van een mens. Maar wat gebeurt er precies als je slaapt?

Voor de jaren ’50 geloofden de meeste mensen dat de slaap een passieve activiteit was waarbij het lichaam en de hersenen inactief waren. “Maar het blijkt dat de slaap een periode is waarin de hersenen zich bezighouden met een aantal activiteiten die nodig zijn voor het leven en die nauw verbonden zijn met de kwaliteit van leven,” zegt de slaapdeskundige Niels van SlaapWijsheid.nl. Onderzoekers als Wu brengen veel van hun wakkere uren door in een poging meer te weten te komen over deze processen en hoe ze van invloed zijn op de geestelijke en lichamelijke gezondheid. Hier is een glimp te zien van de krachtige (vaak verrassende) bevindingen van slaaponderzoekers – en wat ze nog steeds proberen te ontdekken over de wetenschap van de slaap.

Alle slaap is niet hetzelfde

Gedurende de hele tijd dat je slaapt, zullen je hersenen herhaaldelijk door twee verschillende soorten slaap heen fietsen: REM (rapid-eye movement) slaap en niet-REM slaap.

Het eerste deel van de cyclus is de niet-REM-slaap, die uit vier fasen bestaat. Het eerste stadium komt tussen het wakker zijn en het in slaap vallen. Het tweede stadium is de lichte slaap, wanneer de hartslag en de ademhaling regelen en de lichaamstemperatuur daalt. De derde en vierde fase zijn de diepe slaap. Hoewel REM-slaap eerder werd verondersteld de belangrijkste slaapfase voor het leren en het geheugen te zijn, suggereren nieuwere gegevens dat de niet-REM-slaap belangrijker is voor deze taken, en ook de meer rustgevende en herstellende fase van de slaap is.

Als je de REM-slaap ingaat, bewegen de ogen zich snel achter gesloten oogleden en zijn de hersengolven vergelijkbaar met die tijdens het wakker zijn. De ademhaling neemt toe en het lichaam raakt tijdelijk verlamd als we dromen.

De cyclus herhaalt zich dan, maar met elke cyclus breng je minder tijd door in de diepere stadia drie en vier van de slaap en meer tijd in de REM-slaap. Op een doorsnee nacht fietst u vier of vijf keer door.

https://slaapwijsheid.nl/