Probeer het eens uit: mindfulness voor beginners

Het lijkt een zeer populaire trend op dit moment. Mindfulness wint terrein en weet steeds meer mensen aan zich te binden. Mindfulness kan je helpen om bewuster te leven, jezelf beter te leren kennen en goed te kunnen ontspannen. Er bestaan allerlei mindfulness cursussen en je kunt sommige oefeningen gerust in je eentje op je slaapkamer uitproberen. Ervaar je symptomen van stress of een burn-out? Dan kan je baat hebben bij bepaalde mindfulness oefeningen. Welke mindfulness oefeningen passen bij een beginner en wat doet dit voor jou? Lees er meer over in deze blog.

 

Gebruik je ademhaling om tot rust te komen

Wist je dat je een burn-out kunt behandelen door mindfulness oefeningen te doen? Wanneer jij je bewust wordt van je ademhaling en gedachten op het moment dat je stress ervaart, kun jij jezelf beter tot rust laten komen. Onze gedachten razen door ons hoofd. Jij merkt vast ook weleens dat je aan van alles denkt behalve dat ene ding waar jij je op dat moment juist op moet focussen. Het kan je helpen om een anker in je hoofd te creëren, waar jij je aan vast kunt grijpen als je te veel stress ervaart. Je ademhaling kan je daarbij helpen. Onze ademhaling werkt volledig automatisch maar je kunt het ook sturen. Wanneer jij je goed op je ademhaling concentreert, kun je deze verdiepen en juist sneller of langzamer laten gaan. Zorg er dus voor dat jij je ademhaling als anker inzet en jij jezelf hieraan vast kunt grijpen wanneer je afdwaalt of te veel stress ervaart. Je ademhaling is vaak de basis voor alle mindfulness oefeningen die je ooit zult leren. Je adem en gedachten zijn één!

Schakel je automatische piloot uit en neem de regie in handen

Heb je het gevoel dat jij jezelf even kwijt bent? Voel je veel stress en kan je hier niet goed mee omgaan? Dan kan het zijn dat je lichaam zichzelf heeft aangeleerd om op de verkeerde manier op stress te reageren. Dit gebeurt na een tijdje op de automatische piloot waardoor jij de controle over je gevoel en gedachten verliest. Met mindfulness kan je je eigen regie weer in handen krijgen. Je traint jezelf om bewuster met stress om te gaan. Waardoor je er sneller vanaf komt. Voel de stress, adem diep in en uit en focus je op ontspanning in je hele lijf.

 

https://liberi.nl/