Als je een bedrijf start, heb je een website nodig. En als je een website hebt, dan wil je dat je goed gevonden wordt. Dat doe je met zoekmachine optimalisatie (SEO). Je richt je website dan dusdanig in dat zoekmachines ‘m optimaal kunnen vinden – en bezoekers dus ook. Of je bovenaan in Google komt te staan, is afhankelijk van een heleboel factoren. Honderden. Zo niet, duizenden zelfs. Eén van die factoren met veel invloed op je ranking is de tekst op je website. Die moet goed zijn en geoptimaliseerd worden – dat doe je met SEO copywriting.

Wat is SEO copywriting precies?

SEO copywriting is het schrijven van wervende, overtuigende teksten die ook geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Je laat Google er mee weten waar je pagina over gaat, zodat je hoog kunt ranken op je onderwerp en ondertussen overtuig je je bezoekers met diezelfde teksten van je product of dienst. Win-win dus!

Wat doet een SEO copywriter dan?

Een SEO copywriter schrijft die overtuigende en geoptimaliseerde webteksten voor je. Hij/zij weet precies hoe je teksten moet opbouwen en invullen om goed te scoren in Google en om je bezoekers te verleiden. Daarvoor maakt de copywriter gebruik van zogenaamde zoekwoorden. Dat zijn termen die mensen gebruiken om jouw bedrijf, website, dienst of product te vinden. Deze integreert hij/zij slim op de meest belangrijke plekken. Ook houdt je SEO copywriter rekening met andere on-page SEO factoren zoals relevante interne links, meta titles, meta descriptions, structured data en ga zo maar door.

Waar zet je een SEO tekstschrijver voor in?

In principe zijn de meeste SEO tekstschrijvers in staat om al je webteksten te schrijven en optimaliseren. Het kan gaan om diensten- en productpagina’s, maar bijvoorbeeld ook om je blog of om categoriepagina’s van je webshop. Van je homepage tot je contactpagina en alles daartussen in. Je kunt er daarbij vaak voor kiezen om de teksten helemaal te laten schrijven of alleen te laten optimaliseren, waarbij je ze zelf schrijft en de copywriter inschakelt om je tekst te redigeren (optioneel) en optimaliseren. Handig voor als zelf goed kunt schrijven, maar geen kaas gegeten hebt van SEO.

Hoe werkt het?

Vaak doet de SEO copywriter eerst een zoekwoorden onderzoek om te bepalen welke termen voor jou het meest interessant zijn. Vervolgens schrijft hij/zij op basis daar van een tekst of integreert hij/zij het zoekwoord in een bestaande tekst. Daarna wordt de pagina nagelopen op alle andere belangrijke elementen en wordt je tekst gepubliceerd en (opnieuw) ingediend bij Google. Super simpel dus en straight to the point. Vaak zie je al snel resultaat, maar afhankelijk van de concurrentie het kan soms ook weken of zelfs maanden duren. voordat je posities stijgen. Even geduld hebben dus!

https://pellegerretzen.nl