Hoofdtooi versierd met gouden bladeren; 2600-2400 BC; goud, lapis lazuli en carneool; lengte: 38,5 cm; van de Koninklijke Begraafplaats op Ur; Metropolitan Museum of Art (New York City)
Ongeveer 5.000 jaar geleden was het maken van sieraden een belangrijk ambacht geworden in de steden van Mesopotamië.

Het belangrijkste archeologische bewijs komt van de Koninklijke Begraafplaats van Ur, waar honderden begrafenissen uit 2900-2300 v. Chr. werden opgegraven; graven zoals die van Puabi bevatten een veelheid aan artefacten in goud, zilver en halfedelstenen, zoals lapis lazuli kronen versierd met gouden beeldjes, nauwsluitende halskettingen en spelden met een juweelhoofd. In Assyrië droegen zowel mannen als vrouwen uitgebreide hoeveelheden sieraden, waaronder amuletten, enkelbanden, zware meerstrengshalskettingen en cilindersloten.

Bezoek voor meer informatie over horloges, sieraden en juwelen de website van Quickjewels.

Juwelen in Mesopotamië werden meestal vervaardigd uit dunne metalen bladeren en werden gezet met grote aantallen felgekleurde stenen (voornamelijk agaat, lapis, carneool en jaspis). Favoriete vormen waren bladeren, spiralen, kegels en druiventrossen. Juweliers creëerden werken voor zowel menselijk gebruik als voor het versieren van beelden en afgoden. Ze maakten gebruik van een grote verscheidenheid aan geavanceerde metaalbewerkingstechnieken, zoals cloisonné, gravure, fijne granulatie en filigraan.

Uitgebreide en zorgvuldig bijgehouden gegevens over de handel en vervaardiging van juwelen zijn ook opgegraven in de Mesopotamische archeologische vindplaatsen. Zo is in het koninklijk mari-archief de samenstelling van verschillende juwelen vastgelegd:
1 ketting van plat gespikkelde chalcedoon kralen waaronder: 34 platte gespikkelde chalcedoonkraal, 35 gouden geribbelde kralen, in groepjes van vijf.
1 ketting van vlak gespikkelde chalcedoon kralen waaronder: 35 gouden geribbelde kralen, in groepjes van vijf: 39 vlak gevlekte chalcedoon kralen, 41 gecanneleerde kralen in een groepje die samen het ophangapparaat vormen.
1 ketting met ronde lapis lazuli kralen waaronder: 28 ronde lapis lazuli kralen, 29 gecanneleerde kralen voor de sluiting.

Sumerische collier kralen; 2600-2500 v.Chr.; goud en lapis lazuli; lengte: 54 cm; Metropolitan Museum of Art

Ketting; 2600-2500 VC; goud en lapis lazuli; lengte: 22,5 cm; Koninklijke begraafplaats op Ur (Irak); Metropolitaan Kunstmuseum

Paar of oorbellen met spijkerschrift inscripties, 2093-2046 VC; goud; Sulaymaniyah Museum (Sulaymaniyah, Irak)

Sumerische kettingen en hoofddeksels ontdekt in de koninklijke (en individuele) graven van de Koninklijke Begraafplaats in Ur, die de manier tonen waarop ze kunnen zijn gedragen, in het British Museum (Londen)

Griekenland

Opengewerkt haarnet; 300-200 v.Chr.; goud; diameter: 23 cm, diameter van het medaillon: 11,4 cm; onbekende herkomst (naar verluidt uit Karpenissi (Griekenland)); Nationaal Archeologisch Museum (Athene)
De Grieken begonnen in 1600 voor Christus met het gebruik van goud en edelstenen in juwelen, hoewel kralen in de vorm van schelpen en dieren in vroegere tijden op grote schaal werden geproduceerd. Rond 1500 voor Christus waren de belangrijkste technieken om goud te bewerken in Griekenland het gieten, het draaien van staven en het maken van draad. Veel van deze geavanceerde technieken waren populair in de Myceense periode, maar helaas ging deze vaardigheid aan het eind van de Bronstijd verloren. De vormen en vormen van sieraden in het oude Griekenland, zoals de armring (13e eeuw voor Christus), broche (10e eeuw voor Christus) en spelden (7e eeuw voor Christus), zijn ook sinds de Bronstijd zeer gevarieerd. Andere vormen van sieraden zijn onder andere kransen, oorbellen, halskettingen en armbanden. Een goed voorbeeld van de hoge kwaliteit die gouden werktechnieken in Griekenland konden bereiken is de ‘Gouden Olijfkrans’ (4e eeuw voor Christus), die is gemodelleerd naar het type krans dat wordt gegeven als een prijs voor winnaars in atletiekwedstrijden zoals de Olympische Spelen.

Sieraden van 600 tot 475 v.Chr. zijn niet goed vertegenwoordigd in het archeologisch dossier, maar na de Perzische oorlogen is de hoeveelheid sieraden weer toegenomen. Een bijzonder populair type ontwerp in deze tijd was een armband versierd met slangen- en dierenkoppen. Omdat deze armbanden aanzienlijk meer metaal gebruikten, werden veel exemplaren van brons gemaakt. In 300 voor Christus hadden de Grieken het maken van gekleurde sieraden en het gebruik van amethist, parelmoer en smaragden onder de knie. Ook verschenen de eerste tekenen van cameo’s, waarbij de Grieken ze maakten van Indiase Sardoniex, een gestreepte bruine roze en crème agaat steen. Griekse juwelen waren vaak eenvoudiger dan in andere culturen, met eenvoudige ontwerpen en vakmanschap. Naarmate de tijd vorderde, werden de ontwerpen echter steeds ingewikkelder en werden er al snel verschillende materialen gebruikt.

Juwelen werden in Griekenland nauwelijks gedragen en werden meestal gebruikt voor publieke optredens of bij speciale gelegenheden. Het werd vaak cadeau gegeven en werd voornamelijk door vrouwen gedragen om hun rijkdom, sociale status en schoonheid te laten zien. De sieraden werden vaak verondersteld de drager te beschermen tegen het “Kwaadaardige Oog” of de eigenaar te voorzien van bovennatuurlijke krachten, terwijl anderen een religieuze symboliek hadden. Oudere juwelen die gevonden werden, waren opgedragen aan de Goden.

https://www.quickjewels.nl/